Pianonviritys.fi
Ystävällistä palvelua vuodesta 2005!
Piano+10.jpg

Pianonvirittäjän blogi

Ajatuksia äänestä

Tässä blogissa käsitellään pianoihin, vireeseen ja ääneen liittyviä aiheita. Aiheina ovat olleet mm. vireen tasoon, vireen pysyvyyteen ja pianonvirityksen laatuun liittyvät asiat. Löydät myös vertailun akustisen ja digipianon välillä. Kumpi voittaa?

 

Pianonvirityksen laatu ja takuu

Takuutervehdys!

Flyygeli, Yamaha G1, rauta

Tällä kertaa käsittelen blogissa pianonviritystyön laatu- ja takuuasioita. Siinä missä useimpien tuotteiden laatu- ja takuuasiat ovat periaatteessa varsin suoraviivaisia, voi pianonvirityksen laadun ja takuun puntaroiminen olla monimutkaisempaa.

Jos esim. tietokone lopettaa toimintansa noin vuoden käytön jälkeen, täytyy myyjän yleensä korjata kone veloituksetta, sillä tuotteen normaalin käyttöiän voisi olettaa olevan vuotta pidempi.

Pianonviritykselle ei kuitenkaan vuoden takuuta voi antaa, sillä sellaista pianoa ei ole vielä keksitty, joka pysyisi täydellisessä vireessä läpi vaihtelevien vuodenaikojen.

Vireen pysyvyydessä on eri pianomallienkin kesken eroja. Puhumattakaan eri kuntoisista pianoista. Luonnollisesti myös käyttörasitus vaikuttaa pianonvireeseen.

Pianonviritystyön sisältö

Normaalihintaiseen perusviritykseen / huoltoon sisältyy tyypillisesti:

  1. Pianonviritys

  2. Pienet koneistoon tehtävät huoltotoimet, joilla piano on vähintään ns. "ok-toimivassa" kunnossa.

  3. Jos pianoa ei saada normaalihuollolla kuntoon, sovitaan näistä kustannuksista erikseen.

Asiakkaalle on tärkeää tehdä selväksi, mitä pianolta voi milläkin työmäärällä odottaa. Tämä johtuu siitä, että normaalikuntoisella laatupianolla ja vaikkapa 30 vuotta huoltamatta olleella heikompilaatuisella pianolla on täysin erilaiset toimintaedellytykset samalla työmäärällä.

Siinä missä säännöllisesti huollettu laadukas soitin löytää "normaalihuollolla" toiminnallisen optimialueensa, saa heikompi piano samalla työmäärällä ikään kuin tekohengityksen, jotta piano toimii peruskäytössä vähintäänkin välttävästi.

Kommunikointi

Jos kommunikointi asiakkaan kanssa on onnistunut, ei takuuasioista yleensä tule tarvetta keskustella jälkeenpäin. Kun pianon kunto ja mahdolliset ongelmakohdat on todettu ennen viritystä ja virityksen jälkeen, on pianonvirittäjä onnistunut työssään.

Joskus jokin normaali pianon ominaisuus saattaa herättää asiakkaan mielessä kysymyksiä, vaikka pianonvirittäjä pitäisikin tätä ominaisuutta itsestäänselvyytenä. Kaikki asiakkaat eivät esim. välttämättä tiedä, että pianon diskantin kuuluukin jäädä soimaan olipa kaikupedaali missä tahansa asennossa.

Toki useimmiten asiakas ihmettelee lähinnä tyytyväisenä, miten hyvin juuri viritetty piano soikaan! Mutta joskus on valitettavasti käynyt niinkin, että viritys on paljastanut aiemman epävireisyyden alla ikään kuin piilossa olleita häiriöääniä. Joskus nämä häiriöäänet voivat korostuvan, kun piano soi oikeassa vireessä. Vaikka tämä skenaario on erittäin harvinainen, on se harmillinen kaikkien osapuolten kannalta. Onneksi tässäkin tilanteessa asiakkaan ja virittäjän välinen kommunikointi auttaa paljon.

Yksi syy edelliseen voi olla esimerkiksi se, että kun pianoa viritettäessä pianon runkoon kohdistuva rasitus kasvaa (yksittäiset sävelet ja intervallit alkavat soida oikein), voi rungossa mahdollisesti jo olevat halkeamat alkaa resonoida aivan uudella tavalla. Tämä voi ilmetä vaikkapa niin, että aiemmin vain yhdestä kohtaa äänialuetta vaimeasti kuulunut "särinä" kuuluukin nyt melko voimakkaasti useammasta kuin yhdestä kohtaa. Lopputulos voi näin ollen olla asiakkaalle yllätys. Onneksi tähän asti urallani nämä erittäin harvinaiset, mutta harmilliset tapaukset, on saatu tavalla tai toisella selvitettyä niin, että kaikki osapuolet ovat olleet lopulta yhteisymmärryksessä.

Miten erottaa huonosti tehty viritys hyvästä?

Piano viritettävänä, Yamaha U3

Heikkolaatuinen piano voi viritettynäkin soida varsin kehnosti. Valitettavasti! Jos taas kyseessä on laadukas piano, täytyy pianon soida hyvin. Piste. Jos piano ei soi hyvin, tulee virittäjän pystyä kertomaan asiakkaalle, mistä huono sointi johtuu. Hyvä pianonvirittäjä onkin se, jonka ammattitaitoon kuuluu pyrkimys tehdä palvelustaan läpinäkyvä asiakkaalle!

Liian usein olen itsekin tavannut milloin minkäkin alan ammattilaisia, joiden asenne kommunikointiin ei ole missään suhteessa kirjoitettujen laskujen loppusummaan. On väärin joutua maksamaan ammattilaiselle satoja euroja siitä, että saa tuntea itsensä tyhmäksi kysyessään kysymyksiä aiheesta, jonka selvittämiseksi on ammattilaisen nimenomaan palkannut.

Jokainen piano on yksilö.

On tärkeää, että asiakas tietää, mistä maksaa. Minulla on ollut asiakkaita, jotka ovat olleet erittäin tyytyväisiä siihen, kun teen lähes romutuskunnossa olleeseen pianoon vain 30min pikahuollon, koska sen kummallisempaan ei ilman kallista perushuoltoa olisi ollut mahdollisuutta. Tärkeää on kuitenkin mainita selkeästi, että näissä tapauksissa myytävä tuote ei missään nimessä ole se "normaali pianonviritys", vaan jotain ihan muuta.

Olen myös tehnyt normaalilla hinnalla virityksen pianoon, josta "tavallinen korva" ei todennäköisesti epävirettä huomaisi, mutta asiakkaalle täydellinen vire on ollut tärkeä. Jokainen piano on yksilö ja jokaisen asiakkaan vaatimukset ovat yksilölliset. Pianonvireen laadun arviointi onkin yhdistelmä musikaalisuutta ja pianon yksilöllisten ominaisuuksien ymmärtämistä. Pianon ominaisuuksien ymmärtämisessä keskustelu pianonvirittäjän kanssa auttaa.

Takuu

Jokainen pianonvirittäjä laatii itse oman palvelutakuunsa. Itse olen päätynyt seuraavanlaiseen takuuseen, jonka annan.

  • Vire: Intervallit pysyvät normaalissa vireessä läpi sen vuodenajan, jona viritys on tehty, mikäli ilmankosteus ei vaihtele erityisen paljon. Tämä tarkoittaa käytännössä enintään noin 2kk ajanjaksoa. Käyttömäärästä riippuen yksittäiset sävelet voivat tänä aikana muuttaa sointiaan kohtuullisessa määrin. Vireen pitää toki pysyä suhteellisen käyttökelpoisena läpi vuoden, mutta asiakkaan tulee varautua siihen, että vuodenaikojen vaihtuessa vire elää joka tapauksessa pianosta riippuen enemmän tai vähemmän. Kesällä viritetty piano soi takuuvarmasti eri tavalla talvella. Talvella viritetty piano soi takuuvarmasti eri tavalla kesällä.

  • Koneisto: Koneisto toimii vähintään 6kk siten, miten koneiston todettiin toimivan heti huollon jälkeen. Tämä takuu sisältää esim. pienet koskettimiston jumitukset, joita silloin tällöin saattaa yllättäen tulla ilmankosteuden vaihtuessa. Mikäli on todettavissa, että koneistossa on epäpuhtauksia tai muuta huoltotarvetta, minkä takia edellä mainitun toiminta-ajan voi olettaa olevan lyhyempi, ei tätä takuuta voi antaa, mikäli kyseisiä ongelmia ei korjata ensin.

  • Erikoistapaukset: Takuu on siis rajattu 2kk-6kk sisälle. Näiden raamien ulkopuolelle jäävät tapaukset käsitellään tapauskohtaisesti. Lähtökohta kaikkien takuuasioiden hoidossa on se, olipa takuuaika voimassa tai ei, että asiakkaan ja pianonvirittäjän välille saadaan yhteisymmärrys siitä, mitä pianolta voi edellyttää.

Huom! Yllä mainittu on oman palveluni takuuraami. Pianonviritys.fi sivun muut virittäjät laativat kukin itsenäisesti omat takuuehtonsa ja ne saattavat poiketa yllä mainitusta. Kysythän tarkemmat yksityiskohdat omalta virittäjältäsi. 

-Elias